dijous, 8 d’octubre del 2009

Variant Oest N230 al pas per Vielha-Mijaran

L'enllaç amb tota l'informació sobre el PLA DIRECTOR URBANÍSTIC DE LA VALL D'ARAN

Tot seguit, alguns dels paràgrafs que parlen de la N-230 al pas per Vielha i Mijaran



Sistema d’infraestructures territorials:

El Pla estableix algunes precisions al Pla territorial parcial de l’Alt Pirineu i Aran en matèria d’infraestructures de mobilitat i recull, en la Memòria d’ordenació, les principals propostes i exigències sectorials en matèria de serveis tècnics. En concret:
- Defineix els corredors i reserves de sòl necessaris per a l’establiment de la N-230 com a via segregada.
- Defineix els traçats i les reserves de sòl necessàries per a la millora en la connectivitat de la traça actual de la N-230 i de les articulacions amb la via segregada en el moment de la seva implantació.
- Defineix la carretera C-28, com a Via de mobilitat pacificada (VIBARAN), en el seu tram Vielha – Baqueira, establint pautes d’ordenació per a facilitar les actuacions de l’òrgan competent.
- Proposa una traça de referència que possibiliti els traçats d’accés al túnel de la Bonaigua.
- Estableix la transformació de les travesseres urbanes en passeig, un cop la seva desafecció com a carreteres.

• Sobre la qualitat del paisatge:

17. Afavorir l’activitat del sector agro-silvo-pastoral, en tant que gestor principal del paisatge.
18. Protegir els paisatges d’excel·lència i donar directrius paisatgístiques per al conjunt del territori.
19. Promoure la conservació de la xarxa de senders rurals i paisatgístics de la comarca.


MEMÒRIA D’INFORMACIÓ I DIAGNOSI TERRITORIAL:

Objectius finals

• La definició, si escau, d’un nou traçat segregat per la Val d’Aran, per evitar el solapament dels trànsits locals i de llarga distància, i assegurar la coherència de les actuacions amb les que es portin a terme a l’altra banda de la frontera.

• Una circulació més fluïda dels vehicles lleugers respecte dels vehicles pesants i en els trams de forta estacionalitat turística hivernal.

Actuacions prioritàries

• El reforçament de l’eix occidental mitjançant autovia fins el Pont de Suert i amb condicions de via senzilla, el màxim de segregada, al seu pas per Vilaller i per l’Aran.

desaconsella o desprioritza,

• Desprioritza el túnel de Salau, entre les valls d’Àneu i França.

assenyala dos estudis estratègics:

• El del túnel de la Bonaigua.
• Els possibles perllongaments ferroviaris entre Puigcerdà i Andorra la Vella per la Seu, entre la Pobla de Segur i Esterri d’Àneu per Sort, i entre la Pobla de Segur i la Seu d’Urgell.


Respecte als objectius a assolir a l’Aran:

• Conduir la demanda de residència i diversificar l’activitat econòmica de la comarca a Les i Bossòst, si cal classificant nou sòl en aquests municipis.
• Completar el sistema urbà de Vielha mantenint el seu caràcter de centre dispensador de serveis.
• Contenir l’expansió edificatòria, apostant per una major terciarització del turisme que alenteixi la construcció de segona residència i la recondueixi cap a allotjament col·lectiu a la part alta de la vall.
• Conservar el caràcter identitari dels pobles més petits.
• Adaptar les infraestructures i els serveis per fer possible un funcionament correcte també en els moments de màxima afluència de visitants.
• Reduir l’estacionalitat del sector turístic, allargant les temporades i promovent una millor ocupació de les segones residències.
• Mantenir el patrimoni arquitectònic dels nuclis.

Respecte al Pla director urbanístic de la Val d’Aran:

La intensitat d’aquest procés urbanitzador exigeix d’un important esforç planificador i de
coordinació supramunicipal que eviti disfuncions i sobrecostos de gestió territorial i que impedeixi, també, la degradació d’un dels principals actius turístics i de desenvolupament de la zona que és el paisatge i l’ordenació que se’n faci.

Sobre la carretera N-230:

El Document conclou que no totes les opcions plantejades resulten equiparables, fins i tot algunes
d'elles difícilment podran ser acceptades. Així mateix s'assenyala que oferixen millors expectatives
ambientals les solucions que transcorren per l'est de la vall (marge dret de la Garona) i les que
aprofiten la franja de terrenys sobre la qual s'assenta actualment la N-230. Respecte a la variant de Vielha, les solucions que plantegen una circumval·lació pel sud i l’est de la citada població oferixen pitjors expectatives ambientals. En el tram final, entre Les i la frontera francesa no es detecta cap corredor alternatiu a la carretera actual que no resulti ambientalment molt complex. En qualsevol cas caldrà desenvolupar solucions que minimitzin el seu impacte.